keskiviikko 6. tammikuuta 2016

Syksyn vaatehankinnoista

Päätin syyskuun alussa järkeistää vaatekaappiani ja ottaa testaukseen projekti 333:n, jossa vaatevarastosta valitaan käyttöön 33 vaatetta ja asustetta seuraavaksi kolmeksi kuukaudeksi. Syyskuun bloggaukseni aiheesta löytyy täältä. Päätin myös pitää kirjaa kaikista uusista vaatehankinnoistani.

Joulukuun puolivälissä valitsin uudet vaatteet ja asusteet talvisesongille. Samalla tein myös pienen yhteenvedon syksyn vaatehankinnoista ja arvioin, miten olin projektissa ensimmäisen kolmen kuukauden aikana onnistunut.

pinterest.com
Tulokset olivat osittain yllätys. Vaatekaappini kasvoi syksyn aikana 13 uudella vaatteella ja asusteella (mukaan lukien alusvaatteet, urheiluvaatteet ym., jotka eivät ole mukana P333:ssa). Tämä oli pieni shokki, sillä olin mielestäni hillinnyt itseni poikkeuksellisen hyvin kirppareilla ja uuten tein vain erityisen harkittuja ostoksia. En edes halua kuvitella, kuinka paljon vaatteita ennen projektin aloittamista olin kantanutkaan kotiin...!

Seitsemän minulle uusista vaatteista löytyi kirpparilta ja viisi ostin uutena. Lisäksi mukana on yksi lahjavaate. Vaikka kokonaismäärä oli yllätys, olen tyytyväinen hankintoihini. En tehnyt yhtään täyttä hutiostosta. Pari kirppislöytöä ei ehkä ollut ihan välttämättömiä, esim. kahdet neulehansikkaat, jotka ostin ennen kuin olin kaivanut esille hansikasvarastoni. Nekin pääsivät silti käyttöön.

pinterest.com
Onnistuin myös tekemään todella hyviä kirppislöytöjä. Kierrätyskeskuksesta löytyi lämpöinen ja kivan mallinen talvitakki, joka on ollut sen jälkeen jatkuvassa käytössä. Takki korvasi parikin pieneksi jäänyttä ja/tai kulunutta talvitakkia. Kaikki uutena ostamani vaatteet ovat myös päätyneet ahkeraan käyttöön ja olivat harkittuja ostoksia.

Olen siis varsin tyytyväinen suoritukseeni! Uskon, että jos jatkan tällä linjalla, en enää joudu jatkuvasti kantamaan vaatteita kassikaupalla kirpparille tai kierrätyskeskukseen. Aionkin siis jatkaa vaateostojen kirjaamista ylös. Olen sen verran nörtti, että tällainen säntillisyys paitsi auttaa hillitsemään ostohaluja, myös antaa jotakin hassuja kicksejä!

pinterest.com
Entä miten paljon rahaa vaateostoksiin sitten kului? Kirppisostokset olivat odotetusta kaupan ostoja halvempia. Seitsemän vaatetta ja asustetta köyhdytti minua yhteensä vain 25 euroa. Uutena ostetut vaatteet maksoivat yhteensä 193 euroa. Niistäkään suurin osa ei ollut kalliita, sillä noin kaksi kolmasosaa tästä summasta kului kalleimpaan hankintaani, kashmir-neuletakkiin. No, uutena ostinkin sen lisäksi lähinnä sukka- ja alushousuja sekä yhdet urheiluhousut.

Tästä tuli sen verran pitkä postaus, että taidan jatkaa P333 liittyviä reflektointeja lisää toisella kertaa. Ja jos vaatepohdinnat kiinnostavat, kannattaa vilkaista Pitsikirjan blogia, jossa on juuri paljastettu bloggaajan koko vuoden 2015 vaatehankinnat. Arvatkaapa vaan, kuka luki postauksen innolla läpi!

2 kommenttia:

  1. Kiinnostavaa! Mä yritän (jatkuvasti) järkevöittää kirppisostelua ja asioiden ylöskirjaaminen on munkin mielestä aivan tosi mielenkiintoista! Mä olen jo monena vuotena laittanut ylös kaikki kirppisostokset ja niistä kyllä tulee ilmi vähintään se, kuinka kumman paljon tulee kaikkea hankittua ja millaisia summia mihinkin asiaan käyttää. Tsemppiä seuraavaan kolmeen kuukauteen! Odottelen innolla taas uutta raporttia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi kirppisostosten kirjanpito ois kyllä paha... tai siis hyvä, mutta en tiedä olenkon valmis tietämään totuutta! :D

      Poista